انجمن جت اسکی و جت بت ایران

تاریخچه جت اسکی و جت بُت

از دو دهه قبل که به جزیره کیش سفر می­کردید در کنار ساحل زیبای جزیره کیش به جت اسکی بر می­خوردید که کلوپ­های تفریحی این وسیله را اجاره می­دادند و این ورزش علاقه مندان بسیاری دارد.
این ورزش تفریحی یکی از هیجان انگیز­ترین و مفرح­ترین شناورهای آبی می­باشد که به نام جت اسکی معروف است .
ورود این شناور از چند سال قبل به ایران آغاز شده است .
از آغاز کار فدراسیون انجمن­های ورزشی اردیبهشت ماه ۱۳۸۹ چندین مسابقه جت اسکی در جزیره کیش و تهران و شمال برگزار شد . اما در این مدت در رابطه با قوانین و آموزش جت اسکی کار اساسی صورت نپذیرفت . با آغاز بکار فدراسیون انجمن­های ورزشی کمیته جت اسکی و اسکی روی آب به این فدراسیون انتقال پیدا کرد و در اواخر خرداد ماه ۱۳۹۰ از کمیته به انجمن جت اسکی به صورت قانونی  رسماً آغاز بکار کرد .
انجمن جت اسکی بر پایه سیستماتیک و علمی زیر نظر فدراسیون و وزارت ورزش و جوانان  شروع بکار کرد .
در مرحله اول برای شناخت وضعیت ورزشکاران یک مربی صاحب نام از کرواسی که چندین دوره قهرمان جهان بود، به مدت یک هفته در تهران و نوشهر یک دوره کلاس توجیهی برگزار شد.
و این شناختی بود که بتوانیم وضعیت جت اسکی در ایران را بدست آوریم .
بر اساس نیاز انجمن  به  تربیت  طراح پیست و داوران حرفه ای برای آموزش در انجمن اقدام شد  . و آقایان سینا نظری ،مهندس  دانیال سلیانچی و دکتر حسین ذاکری زیر نظر Davor Hundic  از کرواسی این دوره را به صورت  مکاتبه ای و حضوری به پایان رساندند و این مدرسین  امروز یکی از افرادی هستند که  با طراحان پیست  و مدرسین  قوانین داوری دنیا  برابری میکنند.  تربیت کمیته فنی زیر نظر شرکت  کاواساکی آمریکا به صورت تخصصی انجام شد  و  دانیال سلیانچی در دبی در  زمینه فنی و شناخت و آموزش جت اسکی دوره های حرفه ای را گذراننده  و یکی از افراد فنی در ایران هستند. آقای حسین ذاکری کارشناس ارشد دریائی از ایتالیا و دانشگاه تهران و مدرس بین­ المللی دریایی و بهترینهای ایران در این زمینه میباشند.
کمیته فنی از برنامه انجمن جلوتر است. اما در بخش مربی ما هنوز نتوانسته ­ایم به اهداف و به  برنامه های پیشنهادی برسیم زیرا هزینه مربی بسیار بالا می­باشد و متأسفانه در تابستان امکان استخدام آنها میسر نمی­باشد؛ زیرا مربیان اروپا در تابستان سخت مشغول هستند و در زمستان هنوز امکانات استفاده از مناطق جنوبی کشور را در اختیار نداریم. از نظر کمیته فنی، داوری و طراحی پیست از برنامه انجمن جلو است. اما در بخش مربی ما هنوز نتوانسته ­ایم به اهداف تعیین شده برسیم زیرا هزینه مربی بسیار بالا می­باشد و متأسفانه در تابستان امکان استخدام آنها میسر نمی­باشد؛ زیرا مربیان اروپا در تابستان سخت مشغول هستند و در زمستان هنوز امکانات استفاده از مناطق جنوبی کشور را در اختیار نداریم.