تاریخچه انجمن جت اسکی و جت بُت
از دو دهه قبل که به جزیره کیش سفر میکردید در کنار ساحل زیبای جزیره کیش به جت اسکی بر میخوردید که کلوپهای تفریحی این وسیله را اجاره میدادند و این ورزش علاقه مندان بسیاری دارد.
این ورزش تفریحی یکی از هیجان انگیزترین و مفرحترین شناورهای آبی میباشد که به نام جت اسکی معروف است .
ورود این شناور از چند سال قبل به ایران آغاز شده است .
از آغاز کار فدراسیون انجمنهای ورزشی اردیبهشت ماه ۱۳۸۹ چندین مسابقه جت اسکی در جزیره کیش و تهران و شمال برگزار شد . اما در این مدت در رابطه با قوانین و آموزش جت اسکی کار اساسی صورت نپذیرفت . با آغاز بکار فدراسیون انجمنهای ورزشی کمیته جت اسکی و اسکی روی آب به این فدراسیون انتقال پیدا کرد و در اواخر خرداد ماه ۱۳۹۰ از کمیته به انجمن جت اسکی به صورت قانونی رسماً آغاز بکار کرد .
انجمن جت اسکی بر پایه سیستماتیک و علمی زیر نظر فدراسیون و وزارت ورزش و جوانان شروع بکار کرد .
در مرحله اول برای شناخت وضعیت ورزشکاران یک مربی صاحب نام از کرواسی که چندین دوره قهرمان جهان بود، به مدت یک هفته در تهران و نوشهر یک دوره کلاس توجیهی برگزار شد.
و این شناختی بود که بتوانیم وضعیت جت اسکی در ایران را بدست آوریم .
بر اساس نیاز انجمن به تربیت طراح پیست و داوران حرفه ای برای آموزش در انجمن اقدام شد . و آقایان سینا نظری ،مهندس دانیال سلیانچی و دکتر حسین ذاکری زیر نظر Davor Hundic از کرواسی این دوره را به صورت مکاتبه ای و حضوری به پایان رساندند و این مدرسین امروز یکی از افرادی هستند که با طراحان پیست و مدرسین قوانین داوری دنیا برابری میکنند. تربیت کمیته فنی زیر نظر شرکت کاواساکی آمریکا به صورت تخصصی انجام شد و دانیال سلیانچی در دبی در زمینه فنی و شناخت و آموزش جت اسکی دوره های حرفه ای را گذرانده و یکی از افراد فنی در ایران هستند. آقای حسین ذاکری کارشناس ارشد دریائی از ایتالیا و دانشگاه تهران و مدرس بین المللی دریایی و بهترینهای ایران در این زمینه میباشند.
از نظر کمیته فنی، داوری و طراحی پیست از برنامه انجمن جلو است. اما در بخش مربی ما هنوز نتوانسته ایم به اهداف تعیین شده برسیم زیرا هزینه مربی بسیار بالا میباشد و متأسفانه در تابستان امکان استخدام آنها میسر نمیباشد؛ زیرا مربیان اروپا در تابستان سخت مشغول هستند و در زمستان هنوز امکانات استفاده از مناطق جنوبی کشور را در اختیار نداریم.